Volba kariéry MSK

Dobrá praxe

Příklady spolupráce firem a škol

Přejít na rozcestník

Příklady partnerství firem a středních škol v MSK

Cílem spolupráce je nastavit vhodné podmínky pro praktické vyučování (odborný výcvik, odborné praxe) v reálném prostředí firem. 

  1. Střední škola elektrotechnická, Ostrava, Na jízdárně 30, příspěvková organizace a Liberty Ostrava a.s. 
13644327 | Dobrá praxe
stazeny soubor 1 | Dobrá praxe
Obor:26-51-H Elektrikář | Pozice ve firmě: Elektrikář

Unikátnost partnerství spočívá:

  • Dlouholetá tradice partnerství od 90. let
  • Exkurze pro žáky 1. a 2. r. SŠ
  • Nabídka zaměstnání pro každého absolventa
  • Školení instruktorů firmy školou
  • PR/náborové aktivity ve spolupráci s firmou: Dny otevřených dveří, Živá knihovna povolání, Řemeslo má zlaté dno, Učeň středoškolák
  • Soutěž pro žáky elektro oborů za účasti odborníka z firmy (i během online výuky)
  1. Vítkovická střední průmyslová škola a VÍTKOVICE STEEL, a.s. 
t4WIULyibq01vFZQF7A2C6VUS1SKgQU8Mbe87lRx | Dobrá praxe
1519898980447 | Dobrá praxe
Obor: 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení | Pozice ve firmě: Zámečník, Svářeč

Unikátnost partnerství spočívá:

  • Dlouholetá tradice partnerství
  • Nový obor „Facility management“–zaměření: údržba a metalurgie
  • PR/Marketingové aktivity – sociální sítě, letáky, veletrh středních škol, dny otevřených dveří apod.
  • Během online výuky: individuální konzultace se žáky
  • Nabídka zaměstnání pro každého absolventa
  1. Gymnázium a Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Frenštát pod Radhoštěm a Brose CZ spol. s r.o. 
1601805476541 | Dobrá praxe
49849 logo Brose | Dobrá praxe
Obor: 26-51-H Elektrikář | Pozice ve firmě: Mechatronik, Seřizovač, Údržbář

Unikátnost partnerství spočívá:

  • Vlastní výukové středisko, 1 instruktor / 6 žáků
  • Dohoda firma-žák, žák je smluvně zavázán pracovat ve firmě po ukončení OVP
  • Motivační příspěvek žákovi
  • Během online výuky: individuální konzultace se žáky, možnost brigády pro plnoleté žáky
  • PR/náborové aktivity –účast firmy: dny otevřených dveří, Živá knihovna, Řemeslo má zlaté dno atd.

Video z praxe pro obor Mechatronik – Elektikář v Brose CZ spol. s r.o.:  

  1. Střední škola technická a dopravní Ostrava Vítkovice, příspěvková organizace a CarTec Ostrava s.r.o.  
sstd logo | Dobrá praxe
20090122115104 832 jpg resize 1024x768 1 | Dobrá praxe
Obor: 39-41-L/01 Autotronik | Pozice ve firmě: Diagnostik motorových vozidel

Unikátnost partnerství spočívá:

  • Přístup žákům do vzdělávacího portálu firmy – žáci získávají nejmodernější informace (mj. elektrovozidla apod.)
  • Praktické aktivity – firma daruje škole vyřazené díly pro výuku (analyzátor výfukových plynů, zážehový motor atd.)
  • PR/Marketingové aktivity – účast firmy: virtuální prohlídka školy (zapůjčení vozidel), exkurze pro žáky ZŠ, Živá knihovna povolání apod.
  • Účast zástupce firmy na odborné soutěži Autoopravář Junior 2022
  1. Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Frýdek-Místek, příspěvková organizace a Tieto Czech, s.r.o. 
118854833 917576685396053 3650646778356485155 n | Dobrá praxe
RyX | Dobrá praxe
Obor: 18-20-M/01 Informační technologie | Pozice ve firmě: IT specialista

Unikátnost partnerství spočívá:

  • OP ve firmě nad rámec povinných 2×2 týdnů ve 3. a 4. r.
  • Nabídka zaměstnání pro každého absolventa
  • Žáci mohou absolvovat brigády ve firmě
  • Odborníci z firmy ve výuce (i během online výuky)
  • Seminář personalistiky –příprava žáků na pohovor
  • Pilotní maturita –žáci absolvují MZ formou písemného projektu ve firmě
  • PR/Marketingové aktivity –účast firmy: dny otevřených dveří, exkurze apod.
  1. Vyšší odborná škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Kopřivnice, příspěvková organizace a TATRA TRUCKS a.s. 
logo 20210715112959 310 | Dobrá praxe
LOGO TATRA 3D | Dobrá praxe
Obor: 23-68-H/01 Mechanik opravář mot. vozidel | Pozice ve firmě: Automechanik

Unikátnost partnerství spočívá:

  • 1 žák / 1 instruktor
  • PR/Marketingové aktivity – účast firmy: Tatra do škol, Řemeslo má zlaté dno, Veletrh SŠ, DOD atd.
  • Exkurze pro žáky ZŠ, video spoty pro žáky SŠ
  • Firma daruje škole vyřazené produkty do výuky
  • Tatra Academy – školení firmou pro pedagogy
  • Během online výuky: individuální konzultace se žáky
  • Motivační příspěvky žákovi, příspěvky firmy škole, možnost letních brigád pro žáky
  1. Střední odborná škola Frýdek-Místek, příspěvková organizace a Ferrit s.r.o. 
sos FM | Dobrá praxe
detail ferrit s.r.o. 1 | Dobrá praxe
Obor: 23-45-L/01 Mechanik seřizovač | Pozice ve firmě: Operátor CNC strojů, Obráběč kovů

Unikátnost partnerství spočívá:

  • PR/Marketingové aktivity – účast firmy: sociální sítě, letáky, veletrh středních škol apod.
  • Odborník z firmy ve výuce a při JZZZ, pedagog ve firmě
  • Stáže pro žáky, možnost brigády pro plnoleté žáky, vitaminové balíčky pro žáky
  • Příprava žáků firmou na nábor (pohovor apod.), exkurze pro žáky MŠ, ZŠ
  • 1. žák zaměstnancem od 09/21
  • Individuální konzultace se žáky (i během online výuky)
  1. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace a Knappe s.r.o.                   
417486 251171311636915 316056004 n | Dobrá praxe
knappe 1 | Dobrá praxe
Obor: 29-53-H/01 Pekař | Pozice ve firmě: Pekař

Unikátnost partnerství spočívá:

  • OVP ve firmě již od 1.r.SŠ
  • Možnost brigád pro žáky, nabídka zaměstnání pro každého absolventa
  • PR/Marketingové aktivity za účasti firmy: veletrhy středních škol, Čertův pekař, Velikonoční jarmark, Svatováclavské posvícení ve Vídni na velvyslanectví apod.
  • Nábor žáků ZŠ – poskytnutí výrobků apod., exkurze pro žáky ZŠ
  • Individuální konzultace se žáky, možnost brigády pro plnoleté žáky (i během online výuky)
  • Účast odborníka ve výuce, JZZZ ve firmě
  • Exkurze pro žáky i učitele ve firmě a u subdodavatelů, také v zahraničí
  1. Střední škola techniky a služeb Karviná, příspěvková organizace a KATEK Czech Republic s.r.o. 
13644254 | Dobrá praxe
1632991439184 | Dobrá praxe
Obor: 37-42-M/01 Logistické a finanční služby | Pozice ve firmě: Logistik

Unikátnost partnerství spočívá:

  • OP ve firmě nad rámec povinných 2×2 týdnů ve 3. a 4. r. SŠ
  • PR/Marketingové aktivity za účasti firmy: dny otevřených dveří, Brána řemesel, Veletrh SŠ, Veletrh práce apod.
  • Rozvoj pedagogů ve firmě, expert firmy ve výuce, poradce u maturit
  • Individuální konzultace se žáky (i během online výuky)
  • Nabídka zaměstnání pro každého absolventa

School Friendly

Sdružení pro rozvoj MSK z.s. každoročně pořádá soutěž School Friendly. Jedná se o ocenění firem a středních škol, které spolu vzájemně aktivně spolupracují. Hlavním cílem je podpora propojení teorie a praxe. 

logo removebg preview | Dobrá praxe

Od roku 2017 probíhá soutěž každým rokem. Soutěž probíhá od roku 2017, kdy vítězem se stal OSTROJ a.s., v roce 2018 zvítězil Varroc Lighing Systems a v roce 2019 Finidr s.r.o.  

Aktuální ocenění kvůli epidemiologické situaci neproběhne v původním termínu 30.11.2021, ale přesouvá se na začátek roku 2022. V letošním ročníku je soutěž zaměřena na originální a fungující příklad spolupráce firem a škol v náročném Covidovém roce. 

Bližší informace můžete nalézt na webových stránkách projektu.

Výstupy hodnocení pilotu

Charakteristika OVP z pohledu žáka 

Byly zapojeny 3 firmy, 4 školy, 33 žáků ve školním roce 2019/2020.  

Důvodem pro výběr školy podle počtu četnosti odpovědí bylo:
  1. Zajímal mě obor
  2. Dobré jméno školy
  3. Kamarád ve škole
  4. Poloha školy
  5. Doporučení z rodiny
  6. Doporučení od výchovného poradce
  7. Doporučení od učitele ZŠ
  8. Příbuzný ve škole

V čem viděli žáci plusy firemního pracoviště – klid na pracovišti, práce mě bavila, praxe, přátelští kolegové, vybavení, dostupnost, volnost, čisté, zázemí, peníze, finance, blízko bydliště, čistota, v pohodě, dobře placená práce, získání zkušeností, vždy vše vysvětleno, skvělý kolektiv, naučil jsem se nové věci, izolace od hluku, hodně možností práce, organizované, vybavení dílny, setkání lidí z oboru, pohodový nadřízený, dobrá pracovní doba, práce s novými zařízeními, seřazenost všeho nářadí. 

Jak žáci charakterizovali instruktora – spravedlivý, poctivý, vstřícný, tvrdý, sympatický, milý, vtipný, pohodový, cílevědomí, optimistický, znalý, přívětivý, přátelským rázný, ochotný, poctivý, dobrý, chytrý, snaží se nekřičet, pohodář, v klidu, naučí nás, hodný, vždy mi vyjde vstříc, naučí nás, lidský, dobromyslný, nápomocný bystrý, opatrný, přísný, charismatický, občas zmatený, upovídaný, moc se mnou nemluví, spravedlivý, starostlivý, nedůvěřivý.

Hlavní důvod účasti odborného výcviku ve firmě:
  1. Chci se naučit něco nového
  2. Peníze/motivační příspěvek
  3. Příznivá poloha a dostupnost
  4. Po ukončení studia bych tam chtěl pracovat
  5. Hlásil se tam kamarád
  6. Dal jsem na osobní doporučení

Plusy odborného výcviku z pohledu žáka – nové zkušenosti, větší praxe, peníze, znalosti, možnost shlédnout a zažít nové věci, jídlo, více zkušeností v praxi, instruktoři, dobrá práce, kariérní růst, finance, kolektiv, noví lidé, nové poznatky, dobré prostředí, dobré vybavení, možnost vidět, jak to funguje v provozu, jistotu zaměstnání, finanční odměna, seznámení s prostředním ve firmě, propojení teorie a praxe, vše bylo zajištěno (strava, autobus).