intro bg | Jak na to

Jak na to

katalog nástrojů

Přejít na rozcestník

Nástroje pro praxi

Vybrali jsme pro vás několik základních nástrojů, které by vám mohly pomoci zorientovat se v jednotlivých profesích, podpořit zdravé sebevědomí, podívat se na výplatu z jiného úhlu pohledu nebo zjistit, jaké možnosti v oblasti vzdělání se vám nabízí.

Doporučujeme si udělat na jednotlivé nástroje čas a pozorně je projít. Mohou vám totiž výrazně napomoct k nalezení vlastní kariérní cesty.

Národní soustava povolání

www.nsp.cz

Jde o souhrnný katalog povolání a kompetencí, který průběžně prochází aktualizací. Informace by tak vždy měly odpovídat aktuální situaci. Naleznete zde informace o jednotlivých profesích jako například základní charakteristiku, náplň práce, mzdové nebo platové rozmezí, požadované vzdělání, potřebné dovednosti či znalosti. Uděláte si tak podrobnější obrázek o samotné profesi, což je často klíčové. Při výběru povolání doporučujeme zaměřit se jak na výhody a pozitiva, tak i na negativa a nevýhody.

Kariérko.cz

www.karierko.cz

Jde o kariérní platformu pro studenty. V sekci Profese se opět můžete dočíst mnoho zajímavých a důležitých informací o jednotlivých profesích. Zde nejsou informace toliko podrobné jako například u nsp.cz, ovšem jsem podány přátelskou a srozumitelnou řečí. Dozvíte se, co by vás mělo bavit, abyste danu profesi chtěli dělat a na konci každého článku můžete shlédnout video člověka z praxe, který se touto profesí živí.

Co umím

www.coumim.cz

Jedná se o online aplikaci, která mapuje dovedností dětí. Ovšem z naší zkušenosti víme, že ji mohou využívat i studenti nebo rodiče. Hlavním prvkem aplikace je portfolio „důkazů“ o tom, co se podařilo. Aplikace umí vizualizovat naše úspěchy a zařazovat je do úhledných skupin. Jde o motivační nástroj, který napomáhá ke zdravému zvyšování sebedůvěry. V aplikaci se můžete rovnou zaregistrovat nebo se podívat na ukázkové portfolio.

Můj život po škole

www.mujzivotposkole.cz

Aplikace má za úkol je poskytnout žákům studentům přehledné informace o jednotlivých povoláních a seznámit je s náklady souvisejícími s životem. Pomáhá při volně profesí podle osobních preferencí a kritérií pro práci, ale také při výuce základní finanční gramotnosti. Je to nástroj, který pomáhá žákům a studentům si uvědomit, že výplata není cíl, ale zdroj k dosažení vlastních cílů,

Atlas školství

www.atlasskolstvi.cz

Jak už název napovídá, jedná se o katalog škol od základní po vysoké školy. Výhodou tohoto katalogu je možnost filtrování. Můžete zadat požadovaná kritéria jako je například místo, způsob ukončení studia, obor a mnoho dalších. Doporučujeme projít si všechny možnosti, které se vám nabízí. Někdy se pod názvem školy, kterou byste nevybrali, objeví obor, který vás může zaujmout

Infoabsolvent

www.infoabsolvent.cz

Tento informační systém (IS) vám nabídne pomoc při vyhledávání studijní nebo profesní dráhy. Můžete zde najít školy, obory vzdělání, informace o trhu práce nebo také možnosti dalšího vzdělávání. Nápomocný vám může být i Profi test nebo videoukázky profesí zaměřené na techniku. IS také nezapomíná na žáky se zdravotním postižením či žáky se studijními problémy.

Sebepoznání

Proč je při volbě povolání důležité znát sám sebe? Když děláš něco, v čem jsi dobrý, většinou Tě to i baví. Když Tě něco baví, tak tím rád trávíš čas. Čím víc času něčemu věnuješ, tím jsi v tom většinou lepší. A čím lepší v něčem jsi, tím víc Tě to většinou baví … a tak pořád dokola.

Obrazek1 1 | Jak na to

Jak ale objevit své silné stránky?

  • O některých z nich už možná víš. Napiš si na papír otázku „V čem jsem dobrý? Co mi jde?“.
    Jaké první tři věci tě napadnou? Poznač si je.
  • Napiš si seznam svých úspěchů – zkus přijít aspoň na pět, ale může jich být i mnohem víc. Nemusí to být jen „velké věci“. Počítá se cokoliv, co se Ti povedlo, udělalo Ti radost nebo díky čemu si třeba udělal Ty radost někomu jinému…
    … a teď si vyber několik z nich a zamysli se nad tím, díky čemu se Ti to podařilo. To by taky mohly být Tvé silné stránky, co myslíš?

Každý večer si na deset minut v klidu sedni a popřemýšlej, co si ten den dělal. Napiš si na papír tři činnosti, které Tě bavily, a aspoň jednu věc, která se ti ten den povedla. Na konci týdne se na své zápisky podívej. Je něco, v čem jsou si aktivity podobné (např. vždy šlo o spolupráci s dalšími lidmi nebo třeba že to často byly činnosti, do kterých si se mohl ponořit a nikdo Tě nerušil).

  • Zeptej se lidí, kterým věříš (např. rodiče, kamarádi, učitel, vedoucí kroužku). Čeho si na Tobě cení? V čem si myslí, že jsi dobrý? Kdyby měli vybrat jednu Tvou pozitivní vlastnost, která by to byla?

Vše si poznač a uschovej … nebo ještě lépe: připíchni si ten papír na nástěnku a měj ho na očích. Je dobré připomínat si, v čem jsi dobrý. A když Tě napadne cokoliv dalšího, neváhej, a připiš to tam.


TIP: Každý má někdy období, kdy se mu nedaří a cítí se na nic. Pokud to někdy tak budeš mít, podívej se znovu na tento papír a připomeň si, co všechno se Ti už podařilo, a že máš kolem sebe lidi, kterým na Tobě záleží a váží si Tě.

Na internetu existují různé placené i neplacené osobnostní dotazníky, které Ti mohou s určením Tvých silných stránek pomoct. Je důležité vědět, že výsledky mohou být hodně nepřesné, a navíc se můžou v čase dost měnit. Pokud Ti tedy nevyšlo to, co by sis představoval, vůbec se tím netrap. Ideální je, když své výsledky probereš s odborníkem, který se v daném testu dobře vyzná nebo aspoň s někým jiným, komu věříš. Vždycky je dobré mít názor z více stran.

Pokud by sis chtěl některý z dotazníků vyzkoušet, můžeš využít třeba odkaz níže.

www.emiero.cz

Webová stránka, která obsahuje osobnostní test zaměřený na volbu povolání. Výsledek je nutné brát s rezervou, mimo jiné proto, že slovní popis nezohledňuje procentní výsledky jednotlivých vlastností. Jinak řečeno, test nabídne stejná povolání a vygeneruje stejný text u člověka, který je mírný extravert (společenský, rozhodný, zaměřený na své okolí) jako u toho, který je velmi silný extravert. Proto je dobré probrat výsledek s někým, kdo se v testu vyzná nebo aspoň zohledňovat procenta u jednotlivých škál.